زود باش زود باش .

زود باش

طول عمر عطرها چقدر است؟

طول عمر عطرها چقدر است؟

عطرها و ادکلن ها داری طول عمر متفاوتی هستند. هر عطر با عطر دیگر و هر ادکلن با ادکلن دیگر به دلیل ساختاری که دارد، طول عمر عطر متفاوتی نیز دارد. یکی از مواردی که اکثر مردم به آن توجه می کنند و به آن اهمیت می دهند، ماندگاری عطر و ادکلن است. عطر شما هر چه بیشتر ماندگاری داشته باشد و رایحه آن بر روی پوست و لباس شما بماند، مسلما جذابیت بیشتری برای شما خواهد داشت. اما به خاطر داشته باشید یک عطر زمان مشخصی دارد تا منقضی شود. پس از آن رایحه آن به مرور تغییر کرده و ماندگاری آن کاهش پیدا می کند. اما راه هایی وجود دارد که ماندگاری عطرها را افزایش داد.

کیفیت عطر ، مواد تشکیل دهنده آن ، اصلی بودن و یا تقلبی بودن و نحوه نگهداری عطر می تواند تأثیر زیادی در مدت زمان ماندگاری آن داشته باشد.

تاریخ انقضای عطر

معمولا تاریخ منقضی شدن عطر به نوع و ساختار آن بستگی دارد. یک عطر ممکن است در طی یک سال و عطر دیگر ممکن است در طی مدت ده سال خراب شود. به طور کلی و معمول عمر عطرها را بین 3 تا 5 سال بیان می کنند. البته عطرهای تند و عطرهایی که بوی سنگین دارند، دارای ماندگاری بیشتری هستند و عطرهای سرد و شیرین زودتر منقضی می شوند. نحوه نگهداری نیز در ماندگاری عطرها تاثیر زیادی دارند. معمولا اگر عطر ها را در جلوی نور خورشید و یا در دمای بالا نگه دارید به سرعت خراب می شوند و ماندگاری آن ها بر روی پوست و لباس به شدت کاهش پیدا می کند.

v2_rpg4.jpg

آیا عطر‌ها تاریخ انقضا دارند؟

سریع‌ترین و سخت‌ترین پاسخ به این سؤال، بله است. سخت، چون حتی اگر پول زیادی برای یک عطر برند و اصل و معتبر داده باشید، اگر مدت زیادی از تاریخ تولید آن می‌گذرد، باید با آن خداحافظی کنید. اینکه معمولاً به تاریخ انقضای عطر‌ها توجهی نمی‌شود، واقعیتی است،‌ اما ما به شما می‌گوییم که منظور از تاریخ انقضای عطر و ادکلن چیست و آیا واقعاً فاسدشدنی هستند؟ مفهوم فاسد شدن عطر با مفهوم فاسد شدن غذا متفاوت است و به ترکیب شیمیایی آن بستگی دارد. به عنوان مثال، ظرف نگه‌داری، برند، ترکیبات عطر مردانه و عطر زنانه چون متفاوت است، و نحوه‌ی نگه‌داری در طول عمر مفید آن مؤثر است.

اگر بخواهیم بیشتر توضیح دهیم، باید بگوییم که ترکیب شیمیایی عطرها و ادکلن‌ها با گذر زمان، تمایل به شستن و اکیداسیون پیدا می‌کنند و این امر در بو، رنگ عطر تغییر به وجود می‌آورد و باعث بروز واکنش‌های حساسیت‌زا می‌شود. به این ترتیب بوی نامطلوب و تند، ظاهری متفاوت و ایجاد حساسیت، خارش و سوزش از علائم منقضی شدن عطر می‌شود.

واقعیت این است که بر روی شیشه‌های عطر و ادکلن یا جعبه‌ی آن‌ها، برچسب یا علامتی است که می‌گوید مدت استفاده از این محصول، به عنوان مثال 12 یا 24 ماه است، اما لزوماً به این معنی نیست که شما بعد از این مدت دیگر نمی‌توانید از این عطر یا ادکلن استفاده کنید،‌ فقط اینکه کیفیت عطر بعد از زمان توصیه شده کاهش پیدا می‌کند و ممکن است استفاده از آن برای پوست و بدن ایجاد حساسیت و خارش کند.

البته، تاریخ انقضای عطر دو مرحله دارد. یکی از زمان تولید آغاز می‌شود و عموماً 3 تا 5 سال قابلیت مصرف را به عطر می‌دهد و دیگری، از زمان اولین استفاده که معمولا بر روی جعبه‌ عطر درج می‌شود و از 12 تا 24 ماه یا گاهی بیشتر متغیر است و به عواملی چون برند، ترکیب شیمیایی و شرایط نگه داری بستگی دارد.

چرا باید تاریخ انقضای عطر و ادکلن‌ها را بررسی کنیم؟

به دلیل روش‌های اشتباه نگه‌داری، دمای نامناسب و شرایط کلی و محیطی که عطر یا ادکلن ممکن است در طول عمر خود تجربه کند، تعادل مواد شیمیایی و ترکیبات آن تغییر می‌کند و مولکول‌ها در عطر تجزیه و ترکیب می‌شوند. این تغییرات شیمیایی، در زمان استفاده می‌تواند موجب تحریک و حتی واکنش‌های آلرژیک شود. به این ترتیب، ممکن است تصور کنید به عطر مورد علاقه خود حساس هستید در حالی که ساده است و تنها عطر شما از تاریخ گذشته است. حال، چطور می‌توانیم از بروز حساسیت‌های این چنینی جلوگیری کنیم؟

آیا ظاهر عطر فاسد عوض می‌شود؟

بعد از این ‌که دانستیم عطر‌ها هم فاسد می‌شوند، این سؤال مطرح می‌شود که چطور می‌توانیم عطر و ادکلنی که زمان زیادی از تاریخ تولید آن می‌گذرد و منقضی شده، تشخیص دهیم. یکی از اولین علامت‌هایی که نشان می‌دهد تغییرات شیمیایی در ترکیب عطر رخ داده، تغییر رنگ مایع عطر است که البته تشخیص آن ممکن است به دلیل رنگ شیشه و طراحی و استفاده نکردن از آن، دشوار باشد. هرچه عطر بیشتر حاوی روغن‌های گیاهی باشد، بیشتر در معرض تغییر در ترکیب شیمیایی‌اش قرار می‌گیرد. برعکس، عطر‌هایی که کم‌تر حاوی اسانس‌های چرب هستند، ماندگاری بیشتری دارند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۲۱:۱۳ توسط:ادب موضوع: نظرات (0)