گیربکس چیست و چه وظایفی دارد؟
گیربکس چیست و چه وظایفی دارد؟
به گزارش رها گیربکس هر خودرویی برای حرکت به یک ژنراتور برق و یک عامل انتقال نیاز دارد. در آن موتور یا پیشرانه نیرو تولید می کند. فرستنده سیستمی متشکل از قسمت های مختلف است که عمل انتقال نیرو را با هم و پیوسته انجام می دهد. در واقع پیشرانه تولید شده باید توسط یک سیستم انتقال نیرو به چرخ ها منتقل شود. سه قسمت اصلی این سیستم انتقال قدرت شامل کلاچ، گیربکس و دیفرانسیل است که در این میان گیربکس ها از ویژگی خاصی برخوردار هستند. به گیربکس گیربکس نیز می گویند.
این قسمت از خودرو می تواند به عنوان موتور یا مولد برق باشد. تعمیرات آن نیاز به تخصص بالاتری دارد و توجه به حفظ سلامت آن از اولویت های نگهداری صحیح خودرو می باشد. این موضوع پیچیده و مهم را با بررسی نحوه عملکرد و انواع آن مورد بحث قرار می دهیم. با ما بمان.
گیربکس چیست و چه وظایفی دارد؟
گشتاور خروجی در صورت نیاز خودرو توسط موتور به چرخ ها منتقل می شود. وظیفه کنترل و تنظیم این قدرت با گیربکس یا گیربکس خودرو است. در واقع گیربکس این امکان را به راننده می دهد که در موقعیت های مختلف با سرعت های مختلف خودرو را کنترل کند. اهمیت این قطعه در این است که هر موتور قادر به تولید مقدار مشخصی قدرت و گشتاور است. اما از طریق گیربکس می توانم بدون افزایش دور موتور و گشتاور به سرعت مورد نظر برسم. گیربکس در کنار این وظایف، وظایف مهم دیگری را نیز انجام می دهد. مانند:
پیشروی از سرعت های ناخواسته: با کمک گیربکس می توان در شیب ها و شرایط جاده ای که امکان انحراف از سرعت کنترلی وجود دارد، خودرو را به طور کامل در اختیار راننده قرار داد.
تنظیم جهت خودرو: با کمک گیربکس می توان جهت خودرو را به جلو و عقب کنترل کرد و خودرو را برعکس کرد.
کارکردن موتور بدون حرکت خودرو: گاهی لازم است موتور خودرو فعال باشد اما حرکتی نداشته باشد. با کمک گیربکس می توان نیروی موتور را به چرخ ها منتقل کرد و این امکان را فراهم کرد.
وظایف گیربکس
اجزای گیربکس و نحوه عملکرد آن
گیربکس ها همان اندازه هستند که از چندین قسمت تولید می شوند. مهمترین قسمت یک گیربکس چرخ دنده های آن است که در انواع گیربکس ها در اشکال و مواد مختلف استفاده می شود. در ساختمان گیربکس تعداد زیادی دنده روی هم چیده شده و بسته به فعالیت هر کدام میزان قدرت و گشتاور انتقالی از موتور به چرخ ها مشخص می شود. هر دنده نشان دهنده یکی از دنده های روی دسته دنده (سرعت دنده) داخل کابین است.
وجود این دنده ها در انواع گیربکس ها ثابت است اما نوع و تعداد آنها متفاوت است. اگر میخواهید دندهها را داخل گیربکس داشته باشید، میتوانید دندههای مختلف دوچرخه را تصور کنید که احتمالاً بیشتر آنها را دیدهاید. سایر اجزای گیربکس خودرو که درجه پایین تری دارند عبارتند از:
پوسته گیربکس
این قسمت از چدن ساخته شده و شامل چرخ دنده ها، بلبرینگ گیربکس و محور می باشد.
حتما بخوانید: انواع روغن موتور خودرو و مقایسه آنها
محور ورودی یا هاب کلاچ
این محور که به شفت کلاچ نیز معروف است، چیزی است که گیربکس را به حرکت در می آورد. این محور به صورت یک تکه به چرخ دنده های قسمت ورودی پوسته گیربکس متصل شده و از طریق کلاچ به موتور خودرو متصل می شود.
شفت رابط یا سازمان زیر
این وظیفه محوری وظیفه تبدیل گشتاور از محور محرک به محور محرک را بر عهده دارد. دارای چرخ دنده ای است که از پارچه ساخته شده است. چرخ دنده های اولیه این شفت با چرخ دنده های محور محرک درگیر می شوند و سرعت ورودی تولید شده توسط موتور را بدون تغییر مقدار آن به همان ترتیب به سمت محور خروجی هدایت می کنند. چرخ دنده های این شفت در اندازه های مختلف هستند.
آگهی های خرید خودروهای خبره
دنده های گیربکس
شفت خروجی یا شفت اصلی
این اتصال که به وسیله چرخ دنده و یاتاقان به شفت متصل می شود در جعبه دنده به چرخ دنده یا دیفرانسیل تبدیل می شود. چرخه دنده ها نیز در این محور انجام شده است، اما نه به صورت یکپارچه. در واقع چرخ دنده های این محور که قطرهای مختلفی نیز دارند به کمک بلبرینگ روی آن می چرخند. حرکت این چرخ دنده ها با درگیری آنها با چرخ دنده های محور میانی امکان پذیر می شود.
بلبرینگ یا بلبرینگ گیربکس
این قسمت که دنده ها را هماهنگ می کند، لایه های داخلی دندانه دار نیز نامیده می شود و به سمت چرخ دنده مورد نظر می لغزد و با آن درگیر می شود و فعالیت ها را آغاز می کند.
https://rahagearbox.ir/industrial-gearbox/
اهرم دنده
این قسمت بیرونی ترین قسمت سیستم گیربکس است. دسته دنده که در برخی خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک به طور کامل حذف می شود، عموماً مسیر H شکل را برای تعویض دنده در جعبه دنده طی می کند. کنترل این دسته های اهرمی ممکن است به صورت خودکار یا در دست ماشین باشد.
حتما بخوانید: آشنایی با سیستم برق خودرو و اجزای آن
نقاط عطف
شفت محل اتصال دسته دنده و شفت است و راننده در واقع با حرکت دادن دسته دنده شافت را به حرکت در می آورد. عملکرد این میله های فلزی با توجه به نوع گیربکس متفاوت است. منم
برچسب: ،